IK EET MEER EN VAL TOCH AF!

Ik eet meer en val toch af!
……en waarom een (crash) dieet niet helpt.

Eindelijk val ik af en ik mag zo veel eten! Dat is de opmerking die ik vandaag in mijn  praktijk hoorde van een client voor wie ik een adviesmenu heb gemaakt. “Ik at hiervoor heel weinig maar ik werd steeds dikker en vormelozer”. Nu eet ik meer en val ik af!!

Wat gebeurt er als je op dieet gaat?

De meeste diëten draaien om het verminderen van het aantal calorieën dat je dagelijks binnen krijgt. Daar gaat het om te beginnen al mis want niet iedere calorie is hetzelfde. Een gekookt ei en een eierkoek kunnen misschien evenveel calorieën bevatten maar ze doen allebei iets héél anders in jouw lichaam. Voeding geeft energie.

Wat gebeurt er in je lichaam als je op dieet gaat?

Je eerste voorraadkamer

Op het moment dat je lichaam minder voeding krijgt zal het toch ergens haar energie vandaan moeten halen.  Je essentiële lichaamsfuncties zoals om je hart laten slaan, je bloeddruk op peil houden, je lever al haar 400 functies te laten uitvoeren etc. gaan gewoon door en dat kost energie. Als je lichaam deze energie niet kan halen uit je voeding is de eerstvolgende bron van energie je voorraad glycogeen (opgeslagen in de cellen van je lever en spieren) zodat je snel over extra energie kunt beschikken. Topsporters moeten deze voorraad nogal eens aanspreken.

Je tweede voorraadkamer

De volgende bron van energie die je lichaam zal aanspreken, bij onvoldoende voeding,  zijn de eiwitten in je spieren. Deze eiwitten kunnen namelijk ook worden omgezet in energie. Dus “eet” je lichaam eerst wat van je spieren op. Dit is waardoor je lichaam steeds vormelozer lijkt te worden omdat spieren vorm geven aan je lichaam! Juist spieren verbranden veel energie als je in rust bent

Hoe meer spieren je hebt, hoe makkelijker het is om op gewicht te blijven of af te vallen.

OERTIJD

Je lichaam lijkt nog heel veel op dat van onze oermoeders in de oertijd. Eeuwenlang heeft de mens moeten overleven ten tijde van grote voedselschaarste en daar zijn we nog steeds heel goed op gebouwd. Op het moment dat je op dieet gaat zal je lichaam steeds efficiënter met deze beperkte voeding omgaan. Het zal de energie die het krijgt heel spaarzaam en efficiënt gebruiken. Dit betekent dat je steeds minder afvalt terwijl je nog steeds zo weinig eet.

Ondertussen wordt het steeds moeilijker om je dieet vol te houden want je kunt je futlozer, vermoeider, geïrriteerder of zelfs depressief gaan voelen. Je lichaam snákt ondertussen naar voeding en het gevaar is groot dat je uiteindelijk door de knieën gaat voor die eierkoek. Of tien eierkoeken. Echter je verbranding is zo laag dat alles wat wij na het crashen gaan opeten wordt opgeslagen in ons lichaam met als gevolg……aankomen.

Eérst gezond worden!

Een te dik lichaam is in veel gevallen ondervoed of op een andere manier niet in balans. Het betekent dat je stofwisseling weer op gang moet komen en je ervoor moet zorgen dat je lichaam uit de overlevingsstand komt. Dit doe je, simpelweg, door te gaan eten en je lichaam een boost aan gezonde voedingsstoffen te geven waardoor het weet dat de schaarste periode eindelijk voorbij is. Gezonde voedingsstoffen zijn vooral veel groenten, kruiden, plantaardige eiwitten, gezonde vetten en (complexe) koolhydraten en dit alles met veel variatie. Heb geduld want dit proces heeft tijd nodig.

You may also like
Afslanken in groepsverband
afslankclub
KLANTEN OVER IK
GROEPSBIJEENKOMST AFVALLEN

Leave a Reply