Lijnzaad goed voor de hormoonbalans van de vrouw

Lijnzaad; toverzaadjes vrouwelijke hormonen

Hoe krijg je als vrouw je hormonen in balans. Gebruik van Lijnzaad!

Lijnzaad, ook wel vlaszaad genoemd zijn kleine bruine of gele zaadjes. Ze zijn overal verkrijgbaar in hele of gemalen vorm. Ook is er lijnzaadolie verkrijgbaar.

Zo klein als ze zijn, ze kunnen veel impact hebben op je gezondheid. Het is het beste om heel lijnzaad te kopen en zelf te malen. Heel lijnzaad wordt niet goed worden verteerd en je poep ze ongebruikt weer uit dus lijnzaad moet kapot.

Twee hormonen in jouw lichaam die altijd met elkaar in balans dienen te zijn, zijn oestrogeen en progesteron. Als deze twee uit balans zijn, ontstaat er een waterval aan gezondheidsklachten.

Lijnzaad; voor een evenwichtige hormoonbalans

Een belangrijke eigenschap van lijnzaad is dat het essentieel omega 3-vetzuur bevat. Ook bevat lijnzaad een stof genoemd Lignanen, die je helpen bij het in balans houden van je vrouwelijke hormonen ( oestrogenen). Lignanen zijn stofjes die vallen onder de fyto-oestrogenen. Zou je lichaam te weinig oestrogeen hebben dan geven fyto-oestrogenen je cellen de boodschap die normaal gesproken je eigen oestrogenen zouden geven.

Positieve invloed:

ontstekingsremmend, waarmee je je hart- en bloedvaten en gewrichten kunt beschermen.
– positief effect op je immuunsysteem.
cholesterol en je bloeddruk verlagend
– positief effect op je huid en nagels
– soepel houden van gewrichten
– vochting houden van slijmvliezen en ogen.
– tegen obstipatie door de hoeveelheid vezels.
(schep dan ’s avonds een theelepel vers gemalen lijnzaad in een kopje water. Laat het een nachtje in de koelkast   staan en drink het de volgend dag op. Het is dan wat gelei-achtig geworden. Ga je op vakantie en heb je daar moeite met je stoelgang: neem dan een potje lijnzaad mee). Drink daarbij veel water.

 

voedingsmiddelen die net als lijnzaad ook fyto-oestrogenen bevatten zijn: groenten, peulvruchten, sesamzaad, zeewieren, pompoenzaad, maanzaad, soja en haverzemelen.

Hoe kun je lijnzaad het beste eten

Je kunt versgemalen lijnzaad heel makkelijk toevoegen aan smoothies, soepen, sappen, zuivel en salades. Lijnzaad maakt het gelei-achtig. Ook een lijnzaadcracker is een prima alternatief!

Ben je vegetariër of veganist, voeg dan regelmatig een lepel lijnzaad toe aan je menu.

lijnzaad en lijnzaadolie

You may also like
bloemkoolschotel voor het hele gezin
groenteschotel met gehaktballetjes
stamppot met groene kool

Leave a Reply