Het belang van peulvruchten

PEULVRUCHTEN

Je hebt ze in verschillende vormen, kleuren en smaken. Ze zijn relatief goedkoop, duurzaam, een goede vleesvervanger en bovenal heel erg gezond!
Daarom het advies: eet minimaal 1 keer per week peulvruchten.
Vlees is die dag dan niet meer nodig.

PEULVRUCHTEN, WAT ZIJN DAT?

Peulvruchten zijn zaden of de zaden met hun omhulsel zoals bijvoorbeeld:

  • groenten zoals doperwten, peulen, snijbonen, sperziebonen, tuinbonen
  • bruine en witte bonen, groene erwten, kapucijners, linzen, kidneybonen en spliterwten.
  • alfalfa, kikkererwten, taugé
  • sojaproducten zoals sojabonen, sojadrink, sojameel, sojasaus en vleesvervangers zoals tempé en tofu                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    PEULVRUCHTEN ZIJN GEZOND!
  • Peulvruchten zijn rijk eiwitten, B- vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium en fosfor.
  • Peulvruchten verlagen je LDL-cholesterol, de slechte cholesterol en daarom minder kans op hart en vaatziekten.
  • Ook verbeteren vezels in bijvoorbeeld bonen en linzen de bloedsuikerspiegel bij diabetes mellitus type 2 en vezels hebben een goede invloed op de stoelgang en geven een vol gevoel.
  • Peulvruchten bevatten weinig calorieën.
You may also like
Spaanse Sperziebonen
kip in het groen
krieltjessalade met zalm

Leave a Reply